În perioada 12 – 19.11.2025 s-a desfăşurat Campania naţională privind verificarea modului în care se respectă prevederile legale în domeniul relațiilor de muncă în transportul rutier, în special a celor privind timpul de muncă și de odihnă ale conducătorilor auto, a legislației și a directivelor europene, ce vizează detașarea lucrătorilor în cadrul prestării de servicii transnaționale, transpuse în legislația națională.
Obiectivele campaniei au fost:
- Creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor şi angajaţilor în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul relaţiilor de muncă;
- Diminuarea consecinţelor sociale şi economice negative care derivă din nerespectarea de către angajatorii care desfăşoară activitate în domeniul transportului rutier, a prevederilor legale privind timpul de muncă şi de odihnă;
- Eliminarea tuturor neconformităţilor constatate, prin dispunerea de măsuri obligatorii de intrare în legalitate şi aplicarea sancţiunilor contravenţionale corespunzătoare.
Acţiunile de control au avut loc atât pe teren (în trafic împreună cu inspectorii de trafic din cadrul inspectoratelor teritoriale ale ISCTR), cât şi la sediul angajatorilor care desfăşoară activităţi economice principale sau secundare de transport rutier de marfă şi persoane pe teritoriul României. S-a urmărit cu precădere modul în care angajatorii respectă prevederile legale cu privire la:
- munca prestată de conducătorii auto în baza contractului individual de muncă cu normă întreagă și/sau cu timp parțial;
- organizarea evidenței timpului de muncă și de odihnă a conducătorilor auto în conformitate cu prevederile legale speciale;
- repausul săptămânal și sărbătorile legale;
- munca suplimentară, munca de noapte;
- întocmirea evidenței orelor de muncă prestate de fiecare conducător auto;
- regulamentul intern / contractul colectiv de muncă încheiat la nivel de unitate;
- acordarea drepturilor salariale, a indemnizației primite de conducătorii auto pe perioada delegării și/sau detașării în altă localitate, în țară și/sau străinătate;
- acordarea concediului de odihnă.
În cadrul acestei campanii au fost efectuate 12 de controale, fiind aplicate 8 sancțiuni contravenționale, din care 6 avertismente și 2 amenzi în cuantum de 45000 lei (40 000 lei - amenda aplicată unui angajator unde au fost depistate două persoane prestând activitate fără a avea încheiate contracte individuale de muncă, 3000 lei – amenda aplicată unui angajator pentru nerespectarea prevederilor legale privind timpul de muncă, 2000 lei – amenzi aplicate în baza altor prevederi legale).
Cele mai frecvente neconformitati constatate au fost:
- nerespectarea obligației de a ține evidența orelor de muncă prestate de către fiecare salariat;
- nerespectarea prevederilor legale privind acordarea repausului săptămânal;
- neacordarea sporului pentru munca prestată în zilele de repaus săptămânal şi respectiv pentru munca de noapte;
- nerespectarea termenelor de transmitere a elementelor contractelor individuale de muncă, a suspendării, respectiv încetării acestora în registrul general de evidență a salariaților în format electronic;
Alexandru Cristian Iordan
Inspector şef